
Η συμμετοχή του ΜΕΠΤ στην ετήσια συνάντηση του Διεθνούς Συμβουλίου MUS-E (IMC) στη Φραγκφούρτη
Στις 14 και 15 Μαΐου 2025 πραγματοποιήθηκε στη Φραγκφούρτη η ετήσια συνάντηση του Διεθνούς Συμβουλίου MUS-E (IMC), υπό την αιγίδα του Ιδρύματος Yehudi Menuhin. Εκπρόσωποι από 11 ευρωπαϊκές χώρες και τη Βραζιλία συγκεντρώθηκαν για να συζητήσουν τις τρέχουσες δράσεις και τη στρατηγική ανάπτυξης του προγράμματος MUS-E, το οποίο προάγει την κοινωνική ένταξη μέσω της τέχνης και της εκπαίδευσης.
Η ατζέντα της συνάντησης περιλάμβανε καλλιτεχνικό ζέσταμα, διαμοιρασμό αξιών και προσδοκιών των ομάδων, δυναμικές παρουσιάσεις από όλες τις χώρες για τις συνεχιζόμενες δραστηριότητες του MUS-E, καταιγισμό ιδεών για το μέλλον του Διεθνούς Δικτύου, καθώς και στρογγυλό τραπέζι με θέμα: «Ένταξη των Τεχνών στα σχολεία». Επιπλέον, πραγματοποιήθηκε ανταλλαγή απόψεων από όλη την Ευρώπη σχετικά με το πώς η τέχνη και ο πολιτισμός εντάσσονται στο σχολείο. Στο πλαίσιο της συνάντησης, ανταλλάχθηκαν καλές πρακτικές, παρουσιάστηκαν καινοτόμες προσεγγίσεις και ενισχύθηκε η διεθνής συνεργασία μεταξύ των εταίρων.
Στη συνάντηση συμμετείχε η Εκτελεστική Αντιπρόεδρος του Ιδρύματος Menuhin, κα Μαριάν Πονσελέ. Από ελληνικής πλευράς, εκπροσωπώντας τον Εθνικό Συντονισμό στην Ελλάδα, συμμετείχε το Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης (ΜΕΠΤ), με την κα Λουίζα Καραπιδάκη, εθνική αντιπρόσωπο στο MUS-E και Γενική Γραμματέα του ΜΕΠΤ, καθώς και τον κ. Νίκο Ευσταθίου, Σύμβουλο Εκπαίδευσης, εθνικό παιδαγωγικό υπεύθυνο στο MUS-E και Ταμία του ΜΕΠΤ.
Οι εκπρόσωποι της Ελλάδας παρουσίασαν στο Συμβούλιο τον ρόλο και το έργο του Μουσείου Ελληνικής Παιδικής Τέχνης, παρουσιάζοντας δράσεις, εκθέσεις και καινοτομίες από την 30χρονη πορεία του στην αισθητική και εικαστική καλλιέργεια των παιδιών και των εφήβων, καθώς και τον εκτενή όγκο εικαστικών έργων παιδιών. Παράλληλα, παρουσιάστηκε ένα μοντέλο ένταξης του προγράμματος MUS-E στα σχολεία, καθώς και προτάσεις συνεργασίας καλλιτεχνών με το ΜΕΠΤ σε συγκεκριμένο χρόνο και χώρο στο αναλυτικό πρόγραμμα (εργαστήρια δεξιοτήτων).
Έτσι, οι δάσκαλοι και οι καλλιτέχνες που θα συνεργαστούν θα βοηθήσουν τα παιδιά να αποκτήσουν δεξιότητες μέσω θεατρικής, εικαστικής, μουσικής κ.λπ. έκφρασης, για την καλύτερη επικοινωνία, συνεργασία και κατάκτηση γνώσεων, εμπειριών και βιωμάτων σε θέματα που αναφέρονται στα εργαστήρια δεξιοτήτων (ευ ζην, διατροφή, αυτομέριμνα, περιβαλλοντική προστασία, τοπική ιστορία και γεωγραφία, επαγγέλματα, ανθρώπινα δικαιώματα, ρομποτική κ.λπ.).
Η εφαρμογή θα ξεκινήσει την επόμενη σχολική χρονιά σε δύο σχολεία της Ηλιούπολης και δύο της Καλαμάτας, ενώ προβλέπεται περιορισμένη, λόγω ειδικών συνθηκών, εισαγωγή του Προγράμματος MUS-E και στα σχολεία Παίδων της Αθήνας.
Στις 16 Μαΐου, οχτώ από τους συμμετέχοντες μετέβησαν στο Berthold - Oto - Schule για να παρακολουθήσουν από κοντά τη συνεργασία δασκάλας και visual artist για τη δημιουργία stop motion animation σε μαθητές/τριες της Γ΄και Δ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου. Την Ελλάδα εκπροσώπησε ο Νίκος Ευσταθίου, Σύμβουλος Εκπαίδευσης. Στο περιθώριο της συνάντησης οι εκπρόσωποι της Ελλάδας είχαν τη δυνατότητα να μιλήσουν με τον Marcus Kauer, Προϊστάμενο Σχολικής Ανάπτυξης του Υπουργείου Παιδείας της Έσσης.
Το πρόγραμμα MUS-E, εμπνευσμένο από τον βιολονίστα και ανθρωπιστή Yehudi Menuhin, εφαρμόζεται σήμερα σε δεκάδες σχολεία σε όλη την Ευρώπη, φέρνοντας κοντά καλλιτέχνες και παιδιά, ιδιαίτερα σε περιοχές με κοινωνικές προκλήσεις. Η Ελλάδα συμμετέχει πλέον ενεργά στο δίκτυο αυτό, με πιλοτικά εκπαιδευτικά προγράμματα που υλοποιούνται σε συνεργασία με το Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης, το οποίο είναι ο επίσημος εθνικός αντιπρόσωπος στο πρόγραμμα MUS-E. Η φετινή συνάντηση επιβεβαίωσε τη σημασία του MUS-E ως εργαλείου πολιτισμικής προσέγγισης, ενδυνάμωσης της νεολαίας και ενίσχυσης της ενταξιακής εκπαίδευσης σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Το Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης ξεκινά δυναμικά!
Η εθνική αντιπρόσωπος του MUS-E για την Ελλάδα: Λουίζα Καραπιδάκη
Ο Σύμβουλος Εκπαίδευσης του MUS-E για την Ελλάδα: Νίκος Ευσταθίου
Ιούνιος